‘Mijn ouders zagen op jonge leeftijd al dat ik aanleg heb voor het onderwijs’
Brent Blummel, student social work en activiteitenbegeleider bij De Makers/’t Talent
Brent liep als student Social Work stage bij basisschool ’t Talent in Schijndel en bij De Makers. De Makers is een voorziening van Skopos, waarbij een groep kinderen gedurende 10 weken bij elkaar komt om op een andere manier onderwijs te krijgen, wat op een praktische manier uitdagend voor ze is. Nu gaat hij een dag in de week naar school en werkt hij 4 dagen per week als activiteitenbegeleider en ondersteuner in nauwe samenwerking met het team.
De weg vinden en thuiskomen
Ik heb zelf op basisschool De Beemd gezeten. Daar heb ik een goede tijd gehad met fijne leraren, die wisten hoe ze contact moesten maken, die geïnteresseerd waren en je vertrouwen gaven. Daarna ben ik tweetalig vwo gaan doen bij het Elde College, maar wiskunde B was een spelbreker. Toen ben ik naar de havo gegaan, wat me goed afging. Ik wist alleen nog helemaal niet welke richting ik moest kiezen. Pabo leek me wel wat, maar ik haalde de toelatingstoets niet. Van jongs af aan was ik een fanatieke voetballer, dus ik dacht dat de sportopleiding bij Fontys misschien wel bij me zou passen. Helaas was dat niet het geval. Ik werkte bij de Jumbo en besefte dat ik dat ook niet wilde blijven doen. In een gesprek met een studiekeuze begeleider kwam naar voren dat social work en pedagogiek iets voor me zou kunnen zijn. Dat klonk logisch want ik wilde altijd al met kinderen werken. Ik koos Pedagogiek, maar al snel haakte de ene na de andere student daar af en toen ben ik meteen geswitcht naar Social Work. Die studie bood meer structuur en ik ontdekte daar dat ik agogiek en psychologie heel interessant vind.
Leren door te doen
Onderdeel van de stage opdrachten was dat ik activiteiten moest bedenken voor een jongerencentrum. Dat sprak me wel aan, maar de echte klik kwam toen de moeder van een vriend me vroeg of ik stage wilde lopen op ’t Talent en bij de Makers. Vanaf de eerste dag voelde ik me hier als een vis in het water. De collega’s in het team verwelkomden me hartelijk en we bespreken wekelijks welke thema’s we gaan behandelen en welke activiteiten we daarbij kunnen organiseren. Alle activiteiten zijn gekoppeld aan leerdoelen. Zo hebben we de rots en water training voor de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen en bedenken we leuke activiteiten om kinderen te leren doelgericht te werken, geduld te hebben, aandacht vast te houden en nog veel meer. De begeleiding bij de Makers is elke woensdag, de andere dagen help ik in de groepen mee en zorg ik ervoor dat kinderen met respect met elkaar omgaan op de speelplaats.
Genieten van de dynamiek
Hier op school wordt veel aandacht besteed aan welbevinden. We vragen kinderen ’s ochtends bij binnenkomst hoe ze zich voelen. En als ze hun verhaal kwijt moeten, dan kunnen ze altijd bij me terecht. Wat ik fijn vind, is dat ik alles wat ik op school leer meteen kan toepassen in de praktijk, zoals observeren en gespreksvoering. Ook doe ik volwaardig mee met studiedagen van het team en daar steek ik ook veel van op. Ik heb eigenlijk elke dag wel goede zin, ik krijg energie van het werk en mijn dag is goed als kinderen met enthousiasme aan taken hebben gewerkt en vrolijk naar huis gaan. Ik zie mezelf nog wel een keer in het onderwijs werken, maar in welke vorm dat weet ik nog niet. Ik zou in ieder geval gemotiveerd zijn om mijn lesbevoegdheid te halen.
Elkaar verder helpen
Ik ben de enige man in het team en dat verbaast me eigenlijk wel. Het is een superleuk beroep en je kunt voor kinderen heel waardevol zijn. Het is echt ontzettend dankbaar. Bovendien vind ik dat mannelijke leerkrachten kinderen wat meer ruimte geven om hun grenzen te verkennen. Als leraar leg je de basis voor brede ontwikkeling. Je leert kinderen hoe ze het beste met elkaar omgaan, zichzelf te uiten en om samen te werken. Je zult als leraar in ieder geval interesse moeten hebben voor de belevingswereld en de thuissituatie van kinderen en je moet jezelf goed in een ander kunnen verplaatsen. Iedereen telt mee voor mij. Het lijkt me bijvoorbeeld geweldig om het gehandicapten team een keer te mogen trainen. Voor mij zijn sociale vaardigheden leren het belangrijkste. Dat je iets voor een ander overhebt, dat je elkaar probeert te helpen. We zijn allemaal uniek, maar ook gelijkwaardig. Dat is wat we hier in het onderwijs benadrukken. De ideale school is voor mij een school waar iedereen zichzelf kan zijn en waar kinderen leren dat je met een positieve mindset veel voor elkaar kan krijgen, ook als het leven een keer wat minder vanzelf gaat.